Lantra / Elantra - Автомобилът на стро

Ако в началото на 90-те години някой бе прогнозирал, че корейската автомобилна промишленост ще се нареди на пето място по брой произведени возила, а Hyundai ще влезе в челната десетка по същия параметър, вероятно щеше да получи немалко предложения за безплатна консултация с психиатър. Икономическите статистики за 2005-а обаче са безпощадни към някогашните скептици, към които се числи общо взето целокупното здравомислещо човечество. С деветата си позиция в класацията за продажби Hyundai все още е далече от трона, но оставя далеч зад себе си марки като Renault, BMW, Mazda и някогашните си технологични партньори Mitsubishi Motors. Корейците се оказаха по-добри в следването на японската рецепта за автомобилостроене дори от самите й създатели и уверено напредват все по-нагоре, което в условията на жестока конкуренция няма как да се нарече случайност. В световен мащаб има само една компания, която предлага петгодишна гаранция за возилата си и това е Hyundai. Само този факт е достатъчен, за да илюстрира не само увереността на корейците, а и качеството на автомобилите й в последните години.Производителят, който преди 30 години продаваше един-единствен модел на цената на количка за голф, завладява все повече територии. Подемният ход започна през 1991-ва, когато на сцената се появи Lantra. Без да претеднира за дизайнерски овации, седанът от горния сегмент на компактния клас се наложи като евтина, но достатъчно качествена алтернатива на европейските и японските предложения. За 15 години моделът спечели интереса на немалко купувачи, в чиято ценностна система имиджът отстъпва място на далеч по-практични добродетели като надеждност, комфорт и липса на желание за самоизтъкване. България също не остана встрани от експанзията на Hyundai, чиято Lantra доказа качествата си като такси.

През 2000 г. моделът претърпя третото си издание и добави едно "Е" пред името си. Простата сметка показва, че уникалният гаранционен срок на Hyundai все още "покрива" по-голямата част от продадените автомобили, с което Elantra се превръща в още по-интересен вариант покупка на старо. Това обаче съвсем не изчерпва причините за такъв избор. Експлоатационните качества на корейката и статистиките за дефекти определено говорят в нейна полза.

Едно от положителните качества на Elantra е фактът, че не се опитва да бъде автомобил, какъвто не е. На съвсем прилична цена купувачът получава грамотно конструирано и качествено изработено возило без напъни за имидж и престиж. В консервативните възгледи на европейците това обикновено би лишило Elantra от внимание, но цифрите говорят съвсем друго. Все повече купувачи предпочитат анонимността и липсата на интерес у крадците, без да правят компромиси с качеството. Моделът може и да не виси в плакати по стените на детските стаи, но пък разполага с практична

Kаросерия

и сглобка, от която някои европейски производители има какво да понаучат. За разлика от предишното поколение на Elantra в гамата вече няма комби. Функциите му са поети от хечбек с 415-литров багажник, чиито обем лесно нараства на 1 222 л. До 2003 г., когато моделът претърпя модернизация, известни упреци можеха да се отправят към използваните материали. Ниската им себестойност си личи, но пък качеството на сглобката и цената на автомобила отново компенсират недостатъците. Критиките се топят и на фона на пребогатото серийно оборудване, с което корейците по принцип не се скъпят. Добрата новина е, че всичко работи с азиатска преданост. Единственият отбелязан дефект, който статистиките споменават, са спорадичните проблеми с фабричния имобилайзер.

Скромният избор от лицензни

Двигатели

които някога намираха място под предния капак на Hyundai, вече е част от миналото. Корейците набраха достатъчно опит, за да произвеждат собствени силови агрегати и трябва да им се признае, че са доста напред с материала. От март 2001-ва дори започнаха да монтират двулитров Common Rail с мощност 113 к.с., който откри неподозирани възможности пред модела на европейския пазар. Този мотор не отстъпва пред германските, френските и японските си аналози по отношение на ходови характеристики и рафинираност, но покрива само екологичната норма Euro3, което спъва леко продажбите в Западна Европа. Притежава достатъчно мощ и се задоволява с оскъдно количество нафта, а единственият му недостатък от първите месеци на производството са течовете от тръбите на системата за впръскване. Дефектът се отстранява безплатно от производителя, а причините за него са елиминирани още през есента на същата година.

Без да бъде разточително голяма, моторната гама на Elantra покрива практически всички вкусове и изисквания на потенциалните купувачи. Бензиновите двигатели са само два, но мощностният им диапазон достига до впечатляващите 143 к.с. за двулитровата машина след 2003 г. Иначе и базовият агрегат с обем 1.6 литра и 105 или 107 к.с. се справя безпроблемно с купето на корейката. Elantra няма амбициите да бъде оръжие за улични състезания и точно затова мнозина препоръчват именно малкия бензинов мотор за оптимален. За предназначението му за по-спокоен стил на шофиране сведетелства и фактът, че при по-ниски обороти почти не се чува, но ако бъде "настъпен", чудесната иначе шумоизолация няма никакъв шанс срещу децибелите.

По-големият бензинов двигател определено разполага с повече потенциал - само допреди десетина години на задния капак на коли с подобна мощност обикновено имаше емблема с абревиатура GTi. Силата му обаче също не е в "дърпането" по светофарите, а по-скоро в увереното и комфортно препускане по магистралите. Консумира литър и половина-два повече от 1.6-литровия агрегат, но е също толкова надежден и качествен.

Хронични болести по бензиновите двигатели не са известни. В състояние са да навъртят огромен пробег без абсолютно никакви неизправности, за което свидетелства и широкото им използване за таксиметрови услуги. Ако правилата за поддръжка се спазват, собственикът може да разчита на дълги години спокойствие. Допълнителна тежест в полза на Elantra добавя и почти пълната липса на дефекти по спомагателните възли и агрегати. Ако се изключат редките случаи на повреди по динамото, статистиките отчитат само един по-характерен недостатък - виещият ремък на алтернатора, който има нужда от обтягане и смяна по-често от обичайното.

Трудно може да се определи дали става дума за конструктивен пропуск или дефект, който засяга само някои коли, но в резултат от работата на климатичната инсталация понякога в салона се образува конденз. Във всеки случай обаче би било добре при покупка да се внимава за овлажнени постелки по пода, които рано или късно ще доведат до по-сериозни последствия по купето.Hyundai Elantra може да се похвали с относително комфортна возия с превес на твърдостта.

Окачването

се справя успешно с българските пътни реалии, но въпреки това не търпи издевателства и стилът на шофиране определено влияе върху продължителността на живота му. Водачи с опит по темата съветват при смяна на амортисьори да се предпочетат маркови изделия на реномирани производители вместо оригиналните на Hyundai, които са скъпи и отстъпват като качество и надеждност.

Стара болежка на компактния кореец са не особено ефективните и бързо износващи се

спирачки

Капацитетът им определено не е съобразен достатъчно с масата и мощността на автомобила, което налага по-често обслужване и смяна на дискове от обичайното. Както и по въпроса с окачването обаче, и тук състоянието на спирачната система зависи доста от стила на шофиране. Elantra не толерира състезателите и ги наказва с удар по джоба.

Според статистиките

електрическата система

показва само една слабост. Малкият 45-амперов акумулатор се изтощава прекалено лесно заради множеството консуматори. При експлоатация преимуществено в града, където разстоянията са къси, той не успява да се зареди достатъчно. Често това става причина за проблеми с паленето в по-студено време и - което е най-неприятно - през зимата.

Ако се изключат тези дребни недостатъци, Hyundai Elantra се оказва доста коварна алтернатива на европейските и японските си конкуренти. Доказват го пазарните резултати на модела и задоволството на всички онези, за които имиджът играе поддържаща роля.



{START_COUNTER}